duminică, 16 ianuarie 2022

Djokovic vs. Australia... game, set, match Australia

 Astăzi știe toată lumea la ce mă refer, dar, pentru cei care vor citi postarea peste 10 ani (da, se întâmplă, mi-am revăzut și eu postări mai vechi de 10 ani...), haideți să facem un mic rezumat:

- Turneul de tenis de grand slam Australian Open a anunțat în urmă cu câteva luni că regulile de intrare în Australia presupun să fii vaccinat împotriva COVID19.

- Djokovic, numărul 1 mondial, urmăritorul unui nou grand slam, cu care ocazie va deveni cel mai titrat tenisman din istorie, a păstrat un oarecare mister în legătură cu statusul lui privind vaccinul... pe care toată lumea l-a citit că ar fi echivala cu refuzul vaccinării.

- Cumva, Djokovic a primit întăriri pozitive din partea Tennis Australia și a guvernului statului Victoria cum că s-ar califica pentru o intrare scutită de vaccinare, pentru că ar fi avut recent COVID (pentru a doua oară). Prin urmare, s-a îmbarcat și a sosit în Australia. [Citește mai mult]

- La vamă, în miezul nopții, agenții vamali îi spun că nu e destul să ai viză ca să intri efectiv pe teritoriul Australiei (mda, asta e valabil în toate țările) și nu îi acceptă scutirea. Îl cam expediază, cerând informații suplimentare pe loc (pe care Djokovic spune că nu are cum să le obțină la ora aia), prin urmare, închid cazul cu anularea vizei. În fine, vestea că Djokovic are probleme la graniță și că e trimis la un hotel pentru cei cu probleme similare face înconjurul lumii. Familia Djokovic începe un scandal monstru acasă, cu victimizare cât cuprinde, cu deificarea lui Nole și cu mult vânt în pupă pentru mișcarea antivaccinistă de peste tot din lume. 

- Nole însuși rămâne extrem de reținut (nu i se poate reproșa nicio frază ironică, nicio interacțiune pe ton nepotrivit cu autoritățile australiene) și își așteaptă ziua judecății, fondul problemei fiind dacă viza i-a fost anulată procedural sau nu.

- Judecătorul decide că nu s-a procedat corect în anularea în miezul nopții a vizei, îl lasă pe Nole să iasă din domiciliul forțat, iar Nole ajunge să se antreneze pe terenurile de la AO. Toată lumea știe, însă, că problema dacă viza a fost acordată sau nu corect nu a fost luată în considerare, iar ministrul imigrației are prerogativa de a anula din nou viza. Deci un fel de set 1 Djokovic, la un meci de 2 din 3.

- De unde obsesia asta a australienilor cu necesitatea vaccinării înainte a le intra în țară? Cred că mulți români nevaccinați n-au înțeles asta. În țara noastră, în afară de lockdown-ul din martie-aprilie 2020, a fost paradisul libertății. Nunți, botezuri, Untold cu mască numai la intrare, călătorii libere și strategia "Scapă cine poate". Prin urmare, au murit până în prezent de COVID 59000 de oameni. Unii ar putea spune că așa le-a fost norocul. Ei, dar Australia n-a lăsat lucurile la voia sorții. Ei au decis ca țară că strategia este să minimeze decesele cu orice preț. Prin urmare, au introdus lockdown-uri severe, au avut o campanie de vaccinare eficientă (dusă la peste 90% din populație) și au închis granițele. Apropo, Melbourne este orașul din lume care a stat cel mai mult în lockdown - 262 de zile din martie 2020 până în octombrie 2021. Australia a preferat să nu-și lase cetățenii să vină acasă cu lunile, decât să riște infecții noi (similar, înțeleg că pentru a intra ca neozeelandez în Noua Zeelandă, trebuie să câștigi la loteria vizelor și să stai mai întâi în carantină două săptămâni pe banii tăi). Deci în țara asta voia să intre Djokerul cu scutire de la medic... Asta ar fi însemnat că el ar fi fost singurul om de pe arenă nevaccinat (spectatorii nu pot intra fără vaccin).

- Prin urmare, Australia a analizat toate aspectele și și-a ales strategia. Printre altele, s-a descoperit că testul ăla pozitiv al lui Nole din 16 decembrie a ieșit mai întâi negativ. Mister. În fine, s-o fi pozitivat pe măsură ce s-a agravat infecția. Dar stai! Rezultă din înregistrări că el, infectat, s-a dus și s-a întâlnit cu un grup de copii și cu niște jurnaliști de la L'Equipe - deci i-ar fi putut infecta pe toți (cine a mai stat să urmărească?). Deci omul a fost fie mincinos, fie iresponsabil. Dar stai! Când și-a completat formularul pentru viză, a uitat să spună că a fost și prin Spania între timp. Și a dat vina pe ceva secretar, asistentă etc. În fine, eu nu mi-am permis să nu completez corect toate formularele din țările pe care le-am vizitat în perioada asta. Dar stai! Australia n-a mers pe această strategie a greșelilor procedurale. Acel ministru i-a anulat viza pe motivul că s-ar putea alimenta sentimentele antivacciniste și că asta reprezintă un pericol public. 

- Și a urmat procesul. De data asta, cu un complet de 3 judecători. Întrebarea acestei audieri a fost nu dacă ministrul a judecat corect, ci dacă avea dreptul să-i anuleze viza. Răspunsul unanim a fost că da. Ne-am trezit cu toții de dimineață urmărind finalul acestei saga de 10 zile. Judecătorul a zis că se poate face apel, dar că nu-i vede rostul (aici toată lumea a înțeles că orice contestație s-ar judeca prea târziu pentru ca Djokovic să mai ajungă să se prezinte la primul meci, deci motivația lui pentru a intra în Australia dispăruse). Avocații s-au oprit aici. Distracția l-a costat pe Nole 438000 de dolari costuri față de Australia (numai el știe cât l-au costat avocații) și fără număr la reputație (dar voi reveni la asta). Expulzarea (nu deportarea, cum au tradus impropriu tot felul de jurnaliști ai lui Pește Prăjit) vine și cu o interdicție pe 3 ani de intra în Australia, dar se pare că la asta s-ar putea renunța. De exemplu, Djokovic s-ar putea vaccina și ar putea cere din nou viză la anul.

*

Și acum, cum mă raportez eu la toate astea:

- Djokovic e jucătorul meu preferat de tenis. De peste 10 ani e la cel mai înalt nivel și face parte din tripleta regală a tenisului, împreună cu Federer și Nadal. Din când în când, câte unul ca Murray, Wawrinka, Cilic sau Del Potro le-a mai străpuns armura. Ideea e că ne-a încântat de peste un deceniu și l-am urmărit sute de ore jucând în acest timp. De ce țin cu el? Nu știu exact. De ce avem o culoare preferată, când multe dintre celelalte sunt la fel de meritorii și le plac altora cel mai mult? Poate pentru că e cel mai frumos. Poate că îmi place spiritul lui de muncă și de luptă. Și poate pentru că e "de-al nostru", din Balcani și n-a mâncat fondue când a fost mic. Sau pentru că nu-și scoate chiloții din fund la orice servă (apropo, cred că se vorbește prea puțin de OCD-ul lui Nadal și la câtă speranță pot da realizările lui persoanelor neurodivergente din lumea întreagă). Oricum, am ținut întotdeauna cu el. Poate doar în ultima vreme, când a devenit clar că-l pierdem pe Federer, am început să țin cu el mai mult și să-mi doresc să mai joace o rundă și încă o rundă... În principiu, înainte de pandemia asta, nu era nevoie de tat-su, că l-aș fi numit eu pe Djokovic semi-zeu, prinț, Spartacus, Prometeu și altele din aceeași sferă de idei.

- Oamenii n-au avut în ăștia peste 10 ani motive să nu țină cu Djokovic - decât motivul subiectiv că le place mai mult de unul dintre ceilalți doi. Și apoi a venit pandemia. Și statuia a început să se clatine. Momentul critic (până la acea oră) a fost când a organizat el turnee prin Balcani. Cu chefuri după. I s-au îmbolnăvit invitații și nimeni nu mai știe cine s-a îmbolvănit dintre spectatori sau dintre contacții lor. Cel mai probabil, au murit oameni. Dar nu se vorbește deloc despre asta. Apoi au venit niște declarații legate de vaccin. Apoi lumea a alfat că nevastă-sa răspândea conspirații legate de 5G (adică alea cele mai rizibile) și am înțeles că situația de acasă a lui Nole e ca a lui Andi Moisescu... Apoi a zis el câte ceva cum că nu s-ar vaccina și a trebuit să accept că omul e balcanic. Iremediabil balcanic. Era timpul ca Balcanii să mai dea un Ilie Năstase, nu? Respect chestia asta cu "corpul meu e un templu", de unde și faptul că unii sportivi de top nu se tatuează ca ultimul membru al bandelor de interlopi, dar nu înțeleg când oamenii care păreau inteligenți nu au încredere în știință. S-a dus dracului faptul că Nole e poliglot, e de treabă, e trup și suflet pentru jucători (așa a zis și Alize Cornet azi)... Dacă nu poate să înțeleagă cum funcționează un vaccin cu ARN mesager, cât e de deștept, cu adevărat? Nu pot să înțeleg de ce îi e frică de vaccin, care i-ar inocula o parte a proteinei spike, în condițiile în care corpul lui deja a făcut cunoștință cu tot virusul și a trecut cu bine peste asta?! I-o fi zis vreun duhovnic că nu mai ajunge în rai? I-o fi zis taică-său că de fapt e trimisul lui Dumnezeu pe Pământ și că îl protejează măreția, râul, ramul și tunelurile energetice din Carpați? În fine, știindu-l față în față cu al 21-lea slam și cu istoria, m-am gândit că-i vine mintea la cap și se vaccinează până începe AO.

- Dar n-a făcut-o, de unde toată povestea de mai sus. Și atunci, brațul lui Dumnezeu ce ești tu, ce să-ți mai facem? Eu nu pot decât să ridic din umeri ca Rafa și să zic: "Regulile erau clare de câteva luni". Și să-ți zic în calitate de fost mare fan că nu-mi vine să cred cum îți faci singur viața mai dificilă. Adică, dacă eu aș fi avut șansa să devin "cea mai" ceva din lume, din istorie, m-aș fi asigurat că NIMIC nu mă împiedică să concurez. Acum vorbim de un vaccin. Pe bune?! Vaccinul fiind chestia aia care de 100 de ani a salvat miliarde de vieți. Vorbim de un vaccin pe care deja l-a luat peste o jumătate din omenire. Iar tu, simbolul fitness-ului și al sănătății, vii cu o scutire medicală care pare a fi doar pe hârtie? Unde e responsabilitatea ta de lider mondial față de cei fără privilegii? Ce exemplu dai oamenilor? Că dacă ești sportiv îi poți ignora pe medici și pe oamenii de știință? Că dacă ești miliardar ești mai deștept?! Mi-ar fi plăcut să fii un lider al mesajului pentru sănătate și pentru oprirea pandemiei. Mă tem că tot ce ai făcut e fix pe dos. Respectele mele pentru Nadal, care a zis simplu: "Eu sunt jucător de tenis, nu om de știință. Când medicii îmi spun să mă vaccinez, mă vaccinez". Respectele mele pentru Simona Halep, care s-a vaccinat public și a făcut mult bine pentru lupta cu pandemia. Dar Nole... păcat de tine, păcat de noi... from hero to zero...

- Pentru cei care îl văd pe Nole ca un martir inventat al drepturilor omului... uite aici dilemă: dacă fiecare are dreptul la alegeri personale, dacă Nole ar fi trebuit lăsat să intre în Australia, ce ați spune dacă ar fi venit un african la graniță, cu pretenția ca statul să-l recunoască drept căsătorit cu 4 femei, că așa e în cultura lui? Sau femeile din familiile ultra-musulmane să circule pe stradă cu fața complet acoperită, că așa vor ele? Îmi spuneți cumva că trebuie respectate regulile țării în care vrei să te duci? Așa zic și eu.

- Îmi pare foarte rău pentru Nole, omul. Vă dați seama că va ajunge acasă, în Serbia, unde îl vor întâmpina niște exaltați și o să vrea să-l facă erou pentru un incident care, de fapt, ar trebui să-l facă să se simtă mic și umil? Vă dați seama ce i se va spune acasă? Spartacus, erou, martir, Isus... Vă dați seama că maică-sa a zis că decizia pozitivă din prima înfățișare în fața judecătorului a fost "cea mai mare victorie din viața lui Nole"?! Vă dați seama că omul ăsta trebuie să lupte în primul rând cu mentalitatea familiei lui? Îi va pune la punct sau se va lăsa alintat și compătimit? Își va recunoaște greșeala sau va ieși la atac (de remarcat că până acum a avut ieșiri publice decente). Se va vaccina, ca să mai calce vreodată la un AO? Va trece peste superstițiile și boscoanele balcanice ca să-și dea sieși șansa de a lupta pentru a-și realiza potențialul, acela de a fi, incontestabil, cel mai mare jucător din istorie, din prisma palmaresului? Va găsi un mod de a-și reveni din acest episod? Oare ce zice el atunci când știe că nu-l ascultă nimeni?

- Dacă ați fi angajați de Djokovic să-i rezolvați această imensă problemă de PR, cum ați face-o? Eu l-aș pune să vorbească cu medici și cu psihologi. Poate ar ajunge să aibă o revelație, să zică "Am fost un mare, mare fraier", să se vaccineze și să-și continue cu capul sus cariera sportivă. Poate așa își va păstra și sponsorii...

- În fine, în loc de final... Sănătate, Australia! E mare lucru să vezi că există țări în care regulile se respectă și se aplică la fel pentru toți. Să avem cu toții un AO palpitant (că nu s-a mai vorbit despre tenis în ultimele 10 zile) și să ajungă Simona cât se poate de departe, acum că a intrat în crepusculul carierei...

Niciun comentariu: