miercuri, 11 iulie 2012

Generatia I

I de la idioti. Pentru ca nu e niciun dubiu: avem o generatie de adolescenti si tineri absolventi idioti. Statistica imi sustine afirmatia. Cum au putut atata amar de absolventi sa pice bacul? Cum au putut sa spuna ca subiectele au fost grele? M-am uitat la romana, in primul rand. Iti puteai alege o poezie de Eminescu - ORICARE - si sa comentezi. Ma detasez de absolventii de azi, pentru ca, evident, eu fac parte dintr-o alta generatie. O generatie care nu trebuia sa stie O poezie de Eminescu, ORICARE, ci TOATE poeziile lui Eminescu din programa. O generatie care putea recita versuri si care facea comentarii decente chiar si pe texte la prima vedere.

Fara falsa modestie - asta fiind o virtute pe care nu voi avea lipsa de modestie si eleganta de a mi-o atribui vreodata - daca in acest moment ar trebui sa dau proba scrisa la limba si literatura romana, as lua peste 9. As scrie despre "Luceafarul", de exemplu, si poate as fi mai originala fara pregatire prealabila.

Continuand, Generatia I nu trebuie sa stie toate romanele din programa. Pot sa isi aleaga UN roman, O opera dramatica si UN personaj despre care sa vorbeasca. Noi trebuia sa stim TOATE romanele. Si le stiam. Pana si idiotul clasei putea sa lege o conversatie pe teme de la Hortensia Papadat-Bengescu la Marin Preda. Cat pot sa fie de lenesi si de dezinteresati copiii astia? Apropo de dificultatea subiectelor: daca as studia o saptamana, n-am dubii ca as lua peste 9 la mate si la info. La naiba, m-am uitat pe subiectele de la geografie (o materie la care m-am considerat intotdeauna destul de slaba, pentru ca n-am inclus-o in planurile mele de viitor) si - culmea culmilor!- daca as da in momentul asta bacul as lua in jur de 7! Deci cat de prost trebuie sa fii sa fi invatat cateva luni (ma rog, in teorie, 4 ani) si sa nu treci???

Pentru mine scuza legata de motivatia sau calitatea profesorilor e una foarte slaba. Imi amintesc ca in generala am invatat matematica mai mult pe cont propriu (a se citi eu cu cartea si culegerile, nu cu meditatii) decat de la profesor, care era prins in chestiuni administrative. Daca n-as fi intrat la liceu, interesul manifestat de profesor ar fi fost un factor secundar in explicarea situatiei, fata de efortul depus de mine insami.

Cat despre gradul de dificultate al subiectelor - alta scuza. Inteleg ca e mai greu pentru cei din liceele industriale, dar oricine si-a dat un pic interesul ar fi putut sa promoveze. Cei din generatia mea, din liceele industriale, au facut-o si n-au avut de unde sa copieze la mate, de exemplu.

Concluzia mea e ca vina principala e a elevilor si nu pot deloc sa am empatie fata de situatia lor trista. Le urez sa nu doarma vara asta, ci sa invete.

2 comentarii:

Anonim spunea...

Sunt total impotriva scolii sub forma celei din Romania:nu-mi plac notele, nu-mi convine concurenta si apoi, te intreb:ce anume din Bengeasca, Preda si Eminescu sau ce anume din ecuatii si Tepes iti folosesc in viata de zi cu zi?
Cand ajungi pe la 40 de ani te intrebi de ce oare ai pierdut atata timp cu nimicuri de-astea de concurenta-note, examene, teze, teste, evaluari...cand posturile pe care le ocupam, salariile sunt de cacat. So, pentru ce atata sacrificiu, care-i scopul bataii de cap?

Lavinia spunea...

@Anonim: Eu am o viziune diametral diferita. Pot sa spun ca scoala mi-a folosit si sistemul m-a ajutat. Ca sa-ti raspund punctual: toate cartile pe care le-am citit au contribuit la a forma persoana care sunt azi. Nu le mai tin mintecontinutul, dar stiu ca au lasat urma. Apoi, Tepes face parte din mostenirea noastra si cred ca ma ajuta si e important sa-mi cunosc istoria. Matematica m-a ajutat sa-mi dezvolt gandirea logica. Competitia m-a stimulat intotdeauna. Testele si tezele m-au pregatit pentru examene mai grele si m-au invatat ca totul se evalueaza. As putea spune, mai degraba, ca sistemul de invatamant superior m-a obligat sa invat lucruri inutile - de exemplu, la ISE aveam profesori care aveau pretentia sa le inveti pe de rost nu stiu ce factori care influenteaza nu stiu ce rahat, si trebuia sa folosesti exact cuvintele lor, sau a trebuit sa invat de mai multe ori aceeasi materie irelevanta, doar pentru ca aia stia profesorul - vezi doctrine economice, istorii irelevante sau tehnologie si merceologie etc. Am fost suprinsa sa constat ca si in Franta exista balast de genul asta: am avut o materie imposibila, tinuta de un filosof, care vorbea despre "mediatiunile tehnice" dintre oameni si obiecte. Si acolo profesorii sunt tinuti in functii, oricat ar fi de irelevanti.

Revening la liceu - daca erai la filo si faceai 3 ore de mate, da, a fost degeaba, si n-ai mai folosit integralele niciodata in viata. Aici mai trebuie lucrat - celor de la filo le-as pune in programa cel mult o ora de rationament numeric, un an. Pe ansamblu, amintirile mele din 1-12 sunt pozitive. As reforma mai degraba ciclul urmator. Doar ca in cazul care a declansat acest post, nu va mai exista asa ceva, ca doar nu si-au trecut bacul...