duminică, 28 septembrie 2014

Provocarea celor 10 cărți

Din când în când se întâmplă lucruri frumoase pe Facebook. De exemplu, după găleata de gheață, a fost "leapșa" pe 10 cărți. A fost destul de simplu - scrii ce cărți te-au marcat, fără să trebuiască să te explici, și îți rogi prietenii să facă la fel.

Lista mea a arătat cam așa (aici am mai mult spațiu, pot să explic):

1. Honore de Balzac - Moș Goriot
În clasa a IX-a am luat singură manualul de Literatură Universală pe care doar cei de la uman trebuiau să-l studieze, și am luat literatura în ordine cronologică. Realismul lui Balzac și seria Comedia Umană mi s-au părut extrem de agreabile. Romane moderne, scriitură accesibilă și azi. Cărți care te fac să vrei să citești în continuare.

 2. Mircea Eliade - Romanul adolescentului miop
Eliade a fost genial, în diversele fațete ale operei lui: realismul magic, istoria religiilor, celelalte romane. De exemplu, acum citesc Istoria credințelor și ideilor relgioase și mă simt mai deșteaptă cu fiecare pagină... Iar Romanul adolescentului miop a fost cartea potrivită la vârsta adolescenței.

 3. George Orwell - 1984...
Aici e simplu, e cartea mea preferată. Ador distopiile și sper să pot scrie una într-o zi. Dpdv calitativ m-aș mulțumi cu ceva gen 30% la fel de bună ca 1984...

 4. Dostoievschi - Crimă și pedeapsă
O carte frumoasă și profundă. Și lecturabilă și azi (că, în rest, stilul rusesc nu prea e pentru secolul ăsta...)

 5. Liviu Rebreanu - Pădurea Spânzuraților
Am mai zis-o pe blogul ăsta: Pădurea Spânzuraților e cartea cu cel mai puternic conflict interior din literatura română. Dar de la Rebreanu trebuie să pun pe lista extinsă mult mai mult - de exemplu, Ion, Răscoala, Adam și Eva, nuvelele...

 6. Gabriel Garcia Marquez - Un veac de singurătate
Poate a doua cea mai bună carte din istorie? Cea mai fluidă scriitură, cea mai fascinantă imaginație de scriitor. De recitit cu o foaie A3 pentru construcția arborelui genealogic.

 7. Milan Kundera - Insuportabila ușurătate a ființei
Pentru diverse motive, îmi amintesc că această carte m-a răvășit. Depinde în ce cheie o citești. Eu cu siguranță n-am citit-o în cea a misoginismului.

 8. Paul Goma - Gherla
Dintre toate memoriile celor închiși și torturați de comuniști, la Goma am simțit cea mai mare dorință de răzbunare prin revelarea faptelor într-o carte. Omul ăsta te face să simți bătăile pe care le-a încasat (nu voi uita niciodată fraza în care își exprimă epuizarea prin sunetele pe care le mai putea scoate - de la urlet, la geamăt, la schelălăit și până la scâncet). Omul ăsta își găsea puterea în gândul că va scăpa viu, nu o să ierte, nu o să uite și o să-i pună pe toți într-o carte. N-ai cum să citești așa ceva și să zici că a fost mai bine pe vremea comuniștilor. Mă gândesc adesea că țara asta ar fi fost alta dacă nu ne-am fi exterminat elitele - politicienii, intelectualii și țăranii înstăriți - în închisori, prin tratamente de bestii fără minte și fără suflet. Am pus Gherla pe listă ca simbol pentru toate cărțile despre închisorile comuniste. Fenomenul Pitești de Virgil Ierunca e la fel de tulburătoare, de exemplu. Sau Închisoarea noastră cea de toate zilele de Ion Ioanid.

 9. Ionel Teodoreanu - La Medeleni
Dintre cărțile adolescenței, asta e cea mai frumoasă și cea mai tristă. Mă identificam cu Olguța. Doar că, după un pic de fericire, viața se dovedește a fi crudă... Cartea e pe listă și pentru că eu sunt în categoria celor care nu au citit Cireșarii... Dar Legendele Olimpului ar fi meritat să fie pe listă, cu siguranță, pentru că e o piatră de temelie la cultura mea generală. Cum e Colț Alb pentru dragostea de animale sau Coliba Unchiului Tom pentru aspirația spre libertate.

 10. Erich Segal - Love Story
Da, acea Love Story. Cea mai tristă carte. Am plâns ca o dementă prima dată când am citit-o și am citit-o a doua oară, după o vreme, crezând că am devenit mai puternică. Evident că m-am înșelat...

Sigur, e o listă perfectibilă. De exemplu, Cel mai iubit dintre pământeni e fabuloasă - cum să n-o pui pe listă? Sau toată poezia lui Blaga, a lui Eminescu, a lui Arghezi sau sonetele lui Vasile Voiculescu? Sau Caragiale? Sau Baudelaire? Sau Shakespeare? Sau cărți pe care le-am citit, care mi-au strârnit o emoție genuină, dar al căror conținut l-am uitat, cum ar fi Invitație la vals de Mihail Drumeș sau Ioana și O moarte care nu dovedește nimic de Anton Holban? Și toate cărțile pe care nu le-am citit încă...


***

Pentru că am trișat pe Facebook și am întrebat nu 3, ci 30 de oameni, pot să spun că a rezultat o listă impresionantă de recomandări de citit. Și, dincolo de asta, am aflat de un proiect super interesant: o tipă și-a propus să citească o carte din fiecare țară din lume. Blogul proiectului e ăsta (pentru România, Ann Morgan - că așa o cheamă - a trecut Herta Muller, Eliade și Cărtărescu, dar și Filip și Matei Florian, ceea ce dă error 404 în acest moment în mintea mea, mărturisesc...).

Ideea asta mi se pare o super-interesantă viitoare provocare. M-am gândit să o iau încetuț, așa că, pentru început, scopul meu va fi de a citi câte o carte din fiecare țară din Europa. Prin urmare, voi face lista țărilor europene, voi vedea pe care le-am bifat deja și voi actualiza periodic progresul, în această postare. Cu siguranță voi avea nevoie de ajutor pentru anumite țări (ca să-mi recomandați și împrumutați cărți). Între timp, câteva precizări:
- cărțile și autorii marcați cu verde sunt citite/citiți, deci țara se consideră marcată; cu portocaliu înseamnă cu m-am apucat și n-am terminat (probabil, pentru că nu mi-a plăcut) sau că am citit doar fragmente sau că sunt în curs de finalizare
- doar pentru poezie nu-mi vine să marchez țările (de exemplu, Moldova pentru Grigore Vieru sau Ungaria pentru Petofi Sandor)
- la unele țări voi lăsa scriitori citiți pe dinafară; practic, voi încerca să recomand ce mi-a plăcut sau voi fi uitat, pur și simplu, că i-am citit; de asemenea, voi încerca să pun și alte cărți celebre, chiar dacă nu le-am citit
- există, desigur, problema scriitorilor emigrați - și încă nu m-am hotărât dacă voi pune țara în care s-au născut, sau țara în care au scris; deocamdată le-am pus pe amândouă; uneori, limba e o indicație; dilemele - cu mov
- și mai sunt cărțile pe care nu le-am citit, pentru că am văzut deja filmul...
- cu negru s-ar putea să fie cărți în plan de citire

Pe locuri, fiți gata...

1. Albania: Ismail Kadare, Umbra
2. Andorra
3. Anglia: Shakespeare / Jane Austen, Mândrie și prejudecată / George Orwell, 1984, Ferma animalelor / Ian McEwan, Amsterdam, Durabila iubire, Ispășire
4. Armenia
5. Austria: Elfriede Jelinek, Pianista
6. Azerbaijan
7. Belarus
8. Belgia: Marguerite Yourcenar, Piatra filosofală
9. Bosnia și Herzegovina
10. Bulgaria
11. Croația
12. Cipru
13. Cehia: Milan Kundera, Insuportabila ușurătate a ființei, Gluma / Bohumil Hrabal, L-am servit pe regele Angliei / Franz Kakfa, Procesul, Castelul
14. Danemarca: Hans Christian Andersen
15. Estonia
16. Elveția: Jacques Chessex, Vampirul din Ropraz
17. Finlanda
18. Franța: Honoré de Balzac / Gustave Flaubert / Baudelaire / Jules Verne / Boris Vian, Spuma zilelor, Voi scuipa pe mormintele voastre / Pascal Bruckner, Luni de fiere / Albert Camus, Străinul / Romain Gary, Ai toată viața înainte / Marguerite Yourcenar, Piatra filosofală / Patrick Modiano, În cafeneaua tinereții pierdutecvZXf1 
19. Georgia
20. Germania: Goethe / Schiller / Anne Frank, Jurnal / Herta Muller, Astăzi mai bine nu m-aș fi întâlnit cu mine însămi
21. Grecia: Homer, Iliada, Odiseea / Nikos Kazantzakis, Zorba
22. Islanda
23. Irlanda: Bram Stoker, Dracula / James Joyce, Ulysses, Portretul artistului în tinerețe, Dubliners / Johnathan Swift, Călătoriile lui Gulliver / Oscar Wilde, Potretul lui Dorian Grey / Samuel Becket, En attendant Godot / C.S. Lewis, The Chronicles of Narnia
24. Italia: Machiavelli, Principele / Dante Aligheri, Divina Comedie
25. Kosovo ?
26. Letonia
27. Liechtenstein
28. Lituania: Romain Gary (Roman Kacew), Ai toată viața înainte
29. Luxemburg
30. Macedonia
31. Malta
32. Moldova
33. Monaco
34. Muntenegru
35. Norvegia: Ibsen, Nora sau Casa de păpuși / Jostein Gaarder, Lumea Sofiei
36. Olanda: Jeroen Browers, Roșu ucigaș / Anne Frank, Jurnal
37. Polonia: Henryk Sienkiewicz, Quo Vadis, Prin foc și sabie / Wladyslaw Reymont, Țăranii / Isaac Singer / Wislawa Szymborska /
38. Portugalia: Jose Saramago, Evanghelia după Isus Christos, Memorialul mănăstirii
39. Romania: Mihai Eminescu / Vasile Alecsandri / Tudor Arghezi / Mircea Eliade, Noaptea de Sânziene, Maitreyi, Romanul adolescentului miop / Marin Preda, Moromeții, Cel mai iubit dintre pământeni / Camil Petrescu, Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război / Cezar Petrescu, Întunecare / Mihail Sadoveanu, Neamul Șoimăreștilor / Lucian Blaga, Poemele luminii / I.L. Caragiale, Teatru, Momente și schițe / Vasile Voiculescu, Ultimele sonete închipuite ale lui Shakespeare, în traducere imaginară de Vasile Voiculescu, Nuvele / Anton Holban, Ioana, O moarte care nu dovedește nimic / Liviu Rebreanu, Pădurea Spânzuraților, Ion, Răscoala, Adam și Eva / Zaharia Stancu, Desculț / Mihail Sebastian, Jurnal
40. Rusia: Lev Tolstoi / F. Dostoievski / Nikolai Gogol, Suflete moarte / Vladimir Nabokov, Lolita / Evgheni Zamiatin, Noi
41. San Marino
42. Serbia
43. Slovacia
44. Slovenia
45. Spania: Cervantes
46. Suedia: Jonas Jonasson, Bărbatul de 100 de ani care a ieșit pe fereastră și a dispărut
47. Turcia: Orhan Pamuk, Viaţa cea nouă
48. Ucraina
49. Ungaria
50. Vatican
*51. Israel: Amos Oz, Să cunoști o femeie

Lista de lecturi la zi.

Niciun comentariu: