joi, 15 noiembrie 2007

Câteva observaţii

Sunt asaltată pe toate adresele de mail de un newsletter, Time4News, care îmi lasă o impresie foarte proastă. În primul rând, vine de prea multe ori pe zi, iar în al doilea, conţinutul e foarte slab. Spre exemplu, azi, 15.11.07, primesc ştirea cum că mâine se va deschide Iulius Mall la Cluj. Ştirea era preluată din Ziarul Financiar, din 9.11.07. Care mai e valoarea de ştire?! În plus, cum buletinul mai conţinea un articol despre malluri, într-unul se zice că valoarea investiţiei la Iullius e de 60 de milioane de euro, într-altul că e de 70. Hotărâţi-vă, fraţilor! Şi am o sugestie pentru voi: mai bine v-aţi numi Time4Yesterday’sNews!

Tot legat de jurnalism, nu contenesc să mă minunez de modul în care sunt concepute buletinele de ştiri din sport. Mă refer mai ales la ProTV, Antene, Sport.ro (la celelalte posturi nu m-am uitat într-atât încât să pot emite o judecată de valoare). Cum se poate ca ştirea că Oltchimul a mai câştigat un meci, că, în fond, avem în Liga Campionilor la handbal feminin o super echipă, care îşi spulberă toţi adversarii, să fie a 4-a într-un buletin informativ, după „ştirile” că Mutu are o freză nouă şi e în topul celor mai sexi jucători din Italia, că Lăcătuş încă n-a fost dat afară de la Steaua şi că Mitică crede nush ce despre preaminunatul nostru campionat de fotbal?! E culmea penibilului! De fiecare dată îmi amintesc despre ce spunea Ilie Năstase: bine că la tenis, cu 2-3 arene acoperite şi o mână de jucători suntem de ani buni între primele 16 naţiuni ale lumii, iar la fotbal, cu investiţii de miliarde, abia contăm (între timp ne-am calificat la CE, dar rămâne de văzut până unde ajungem). Oricum, concluzia lui Năstase, la care subscriu, e că trebuie să mai construim câteva stadioane de fotbal!

Şi mai vreau să zic ceva de logica redactorilor sportivi de la noi. Se tot bate apa în piuă că Steaua e pe 7 şi că dă 6 jucători la naţională, mai mulţi decât CFR şi Dinamo şi Rapid. Şi se subliniază că CFR-ul, liderul, dă un singur jucător. Măi sofiştilor, păi dacă are 3 români în lot, de toţi?!

Schimbând registrul, nu ştiu cum se face, dar campania asta de europarlamentare mă lasă rece...Se întâmplă să-i cunosc personal pe unii dintre candidaţi şi să nu înţeleg cum de au ajuns acolo. Pe locuri eligibile!!! Că nu sunt genul care să strălucească – nici intelectual, nici ca prezenţă socială, nici ca realizări...Mă gândesc că dacă ar fi s-o iau de la capăt (să am, de pildă, din nou 20 de ani), aş lăsa baltă ideea că un jurnalist trebuie să fie echidistant politic, m-aş băga mai abitir în mişcările studenţeşti, aş merge la întâlniri politice şi azi m-aş vedea pe afişe şi aş avea blog electoral. Nici n-aş mai sta să învăţ prea mult pentru şcoală, că excelenţa în domeniul ăsta e pentru fraieri. Oricum, note bune tot aş lua, că doar i-aş cunoaşte pe toţi profii cu legături de partid. Aş avea, totuşi, o problemă: ar trebui să analizez foarte bine în ce partid mă înscriu, unde aş putea să beneficiez de cale liberă prin prisma „minorităţii” asuprite pe care o reprezint, că doar sunt femeie etc, etc. Oricum, uitându-mă la liste, înclin să votez PNL, strict pentru Renate Weber. În rest, îmi face plăcere să-i urmăresc pe pitpalaci la Tu alegi, pe Realitatea, cum se fac cu brio de cacao. Unii, dimpotrivă, sunt surprize plăcute. Problema e că odată ce le dau numele pe Google, gunoiul sau măcar sămânţa de scandal iese la suprafaţă...

4 comentarii:

florentin spunea...

Ca unul care face presa de 10 ani, desi vine din alt mediu - tehnic, trag concluzia ca meseria e facuta de cei care nu au altceva mai bun de facut. Vad ca universitatile sunt inca la cautare de unii care vor sa lucreze in media, dar paradoxal, in presa intra cei care nu au terminat jurnalistica, adica oameni care au avut o orientare si niste asteptari si au ajuns sa faca altceva, de nevoie sau pentru bani, chiar daca le place acum. Si inca ceva: stiati ca statutul jurnalistului preciza in 89 ca e nevoie de o facultate? Cati dintre cei care fac azi presa au studii superioare? :-) De ce unii sunt angajati la ziare centrale, dar ei sunt studenti acum in anul I la...jurnalism? Pai meseria o cunosti, daca esti angajat deja, sau abia acum o inveti, daca esti student. Alt paradox! Asa ca presa e exact dupa chipul si asemanarea patronilor sau redactorilor sefi. La fel de culta, cu la fel de multa scoala si - evrika! - interesata de publicitate, nu de performanta. De aceea, prietena lui chivu va cantari mai mult decat niste fete care lupta sa castige un campionat european, pt care primesc banii pe care ii ia Chivu jucand o repriza.

Lavinia spunea...

Interesanta problema...Ca absolventa de jurnalism, nu pot spune ca vad necesitatea absolvirii acelei facultati pentru a lucra in presa. La Cluj e oricum un caz special, cu multi oameni de valoare plecati din catedra respectiva...As spune, chiar, ca e mai util sa faci o alta facultate, ca sa ai un background si dup-aia sa te apuci de presa. Scriitura ti-o exersezi, trucurile le inveti in redactie in doua saptamani, mai citesti cateva carti si esti mai castigat. De exemplu, in cazul meu, a contat ca am facut stiinte economice cand scriam la Saptamana clujeana. Eram in domeniu, iar talentul pentru scris pot sa zic ca l-am adus de acasa...Eu azi nu mai recomand nimanui sa faca studii de jurnalism la Cluj, ci doar sa practice meseria asta, daca au pasiune pentru ea. Vrei sa scrii, du-te cu tupeu intr-o redactie! Nu am neaparat ceva impotriva invatarii la locul de munca. Pe de alta parte, multi absolventi de jurna pe care ii cunosc lucreaza in presa si asta e bine. Despre numarul jurnalistilor cu studii superioare nu pot sa ma pronunt. Toti pe care ii cunosc au. E si multa ignoranta (da, tot la cei tineri am observat-o) si o anumita suficienta a statutului de jurnalist. Am vazut pustani de 19 ani cu nasul pe sus pentru ca scriu la ziar...Ce sa zic, fiecare dupa cat il duce capul...In rest, e trist ca unii isi cumpara timp de antena in buletinele informative si ca nu mai exista aproape nicio ierarhie a valorilor. Poate exagerez, dar dupa cat se vorbeste de freza lui Mutu, barba lui Chivu, nevasta lu' nush care, Mitica de la Liga, Gigi Becali, columbenii, Alina Plugaru, Laura Andresan... CE SA MAI CRED?

Anonim spunea...

Exageraţi amândoi (apropo, nenea 111, scrie şi tu acolo Cosmin, Radu, Petrică, Ionel, Gigel-ceva, fie el numele tău adevărat au ba. Nu pricep de ce / cine te ascunzi. Sau e mai uşor să te exprimi din spatele anonimatului?).

Revenind, nu vă imaginaţi că-şi face cineva trust de presă, ziar, post tv sau radio ca să promoveze valori, să crească gradul de cultură sau de civilizaţie sau chiar să informeze, sa nu fim naivi, o face ca să scoată bani. Şi eu sau voi dacă ne deschidem o firmă o facem tot pentru bani, nu din raţiuni filantropice.

Partea bună e că ai de unde alege, există o sumedenie de opţiuni. Nu-ţi plac can-can-urile şi ştirile "tabloidizate" (fie-mi iertată exprimarea) - uită-te pe TVR Cultural, pe TVR 2 etc. Ăia n-au aşa ceva.

Dacă vorbim de posturile publice, acolo e altă discuţie, acolo putem emite pretenţii, funcţionează pe bani publici.

florentin spunea...

Pt musiu Hudrea, nu ma ascund ma cheama Florentin, dar imi place 111 asta. E ca in piesa - Toti ca (k)1 !E adevarat ca se cearta si astia 3 de 1, care sa stea in fata si care sa fie ultimul!
Fara gluma, acum, sa va vad: Cei de la tvr va tutuiesc in promo si emisiuni. Spre deosebire de posturile private, astia iau bani din abonamente si de la buget, cam 60 la suta din incasari, se scrie. In aceste conditii, daca sunt clientul lor, de ce sunt tutuit? Oficiul pentru protectia consumatorilor nu precizeaza nicaieri, am verificat, dreptul persoanei la respect ! Cine ii invata, deci, pe cei de la TVR-uri ca nu pot sa ne traga de sireturi, ci noi le dam salariile ? „Performanata” TVR, care are pierderi!, am vazut-o in cifrele avansate dupa plecarea lui Giurgiu !...Am obosit scriind articole si vorbind cu cna, tvr si protectia consumatorilor cerand dreptul...la respect!