duminică, 13 februarie 2022

Toate lucrurile norvegiene

 V-am povestit deja cât de frumos a fost în Norvegia. Și cum percepția orientează atenția, am analizat și alte lucruri norvegiene care îmi plac. Iată o listă:

1. Echipa națională de handbal feminin a Norvegiei. Generație după generație, norvegiencele joacă cel mai frumos handbal. Îmi amintesc de Tonje Larsen, Karoline Breivang și Heidi Loke în sala "Horia Demian". Îmi amintesc și victoria triumfală a României lui Neagu în Sala Polivalentă. Și, desigur, toate meciurile de la campionatele la care am asistat. În Franța, în 2018, am dat nas în nas cu Loke, Oftedal, Lunde, Herrem cum ele se întorceau de la antrenament. Practic, stăteam la hoteluri vecine. Datorită lor știu cum sună imnul Norvegiei.

2. Peder B. Helland. Muzica lui mă ajută să dorm, în special dacă sunt în locuri străine și vreau să maschez orice zgomot străin. Merci, Spotify și YouTube! Aveți aici link la canalul lui de YouTube.

3. Nocturne. Acest câștigător de Eurovision din 1995 e unul dintre cântecele mele preferate de la Eurovision. Și din lume. Are 24 de cuvinte (scrise de Petter Skavlan). Se găsesc acum și variante extinse, cântate de alți artiști. Aici e varianta în norvegiană, cu care au câștigat concursul.

Un sound magic, de Lord of the Rings, înainte de lansarea Lord of the Rings. Având în vedere că se pregătește un serial Stăpânul Inelelor, mi-ar plăcea ca acest cântec să-și găsească locul pe coloana sonoră... Muzica acestui cântec este scrisă de Rolf Lovland, care a scris și You Raise Me Up. O moștenire culturală foarte mișto lăsată umanității, nu?

Unii spun că melodia a fost copiată și inclusă în Shrek. Aici e cântecul din Shrek. Seamănă, dar nu răsare.

Bine, când vine vorba de Norvegia și Eurovision, probabil cel mai celebru câștigător este Alexander Rybak, cu Fairytale, în 2009. Dar nu e preferatul meu. Îmi plac doar viorile. Asta scriam atunci când am urmărit concursul live. Între timp, piesa îmi displace mai puțin.

4. Beforeigners. Un serial foarte mișto, care îmbină povești polițiste cu problema imigrației. Cum ar fi dacă țara ta ar fi invadată de locuitorii ei din alte vremuri? Sezonul 2 e senzațional. Vedeți-l pe HBO.

5. Norvegienii în sporturile de iarnă. Mă uit cu încântare la Olimpiada de Iarnă care se desfășoară acum la Beijng și văd norvegieni dezamăgiți de argint la schi fond...

6. Vikingii. Bine, ăștia-s de peste tot din Scandinavia. Dar nimeni nu le poate ignora influența asupra istoriei omenirii.

7. Roald Amundsen. Exploratorul exploratorilor. Am scris deja despre el aici.

8. Kon-Tiki. Ce nebunie frumoasă! Citiți aici și apoi căutați filmele (cel al lui Heyerdahl a luat Oscarul în 1951). Cel din 2012 e, probabil, mult mai ușor de găsit. Aici, despre el.

*

Bonus - Trivia

* Știați că dacă se întâmplă ceva catastrofal cu Pământul, în Svalbard, Norvegia, sunt depozitate semințe dintr-un milion de plante? Se numește "Doomsday Vault".

* Un sfert din ABBA e norvegian? Adică Anni-Frid Lyngstad, bruneta, s-a născut în Norvegia, din mamă norvegiancă și tată german, ca parte a dorinței naziștilor de a propaga rasa ariană. Mama, bunica și fetița au fost proscrise după război și s-au refugiat în Suedia. Mama a murit când Anni-Frid avea 2 ani, iar reuniunea cu tatăl s-a petrecut cu 30 de ani mai târziu... O poveste tristă de tot.


Niciun comentariu: